|
Wielkie dzieło Konstytucji 3 Maja
|
Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 1902 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
|
|
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie
Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.
PROWADZĄCA MGR MARIOLA WIŚNIEWSKA NAUCZYCIEL JĘZYKA POLSKIEGO W OSW W BRANIEWIE
SCENARIUSZ LEKCJI JĘZYKA POLSKIEGO W KL. I GIMNAZJUM DLA UCZNIÓW Z UPOŚLEDZENIEM UMYSŁOWYM W STOPNIU LEKKIM PRZEPROWADZONEJ W DNIU 11 MAJA 2004 ROKU
Temat : " Wielkie dzieło Konstytucji 3 Maja "
Cykl 2 - godzinny Cel główny : zapoznanie z postanowieniami Konstytucji 3 Maja na Sejmie Czteroletnim Cele operacyjne : Uczeń - czyta tekst literacki
zapoznaje się ze źródłem historycznym (źródło archiwalne z 1791 r.); wskazuje daty : obrad Sejmu Czteroletniego i uchwalenia Konstytucji 3 Maja; wymienia współautorów Konstytucji 3 Maja m.in. Hugo Kołłątaja ,S.Staszica; wyodrębnia w tekście odpowiednie cytaty; posługuje się poznanym słownictwem ( Sejm Czteroletni,konstytucja,liberum veto); uzupełnia tekst dotyczący postanowień Konstytucji 3 Maja; Cele specyficzne dla języka polskiego:
- umiejętność redagowania ustnej i pisemnej formy wypowiedzi;
- czytanie tekstu literackiego i historycznego;
Cel wychowawczy :
- krzewienie kultury narodowej poprzez czytanie tekstów literackich i historycznych;
- rozbudzanie zainteresowań historią Polski poprzez sięganie do źródeł historycznych;
- organizacja pracy na lekcji;
- porozumiewanie się w sposób kulturalny;
Metody i formy pracy:
- praca z tekstem literackim i historycznym (źródło archiwalne)
- praca indywidualna - piktogram
- miniwykład
- "burza mózgów" - metoda problemowa
Pomoce dydaktyczne:
- tekst literacki K.Koźmińskiego
- tekst archiwalny z maja 1791 r.
- reprodukcja obrazu J.Matejki "Uchwalenie Konstytucji 3 Maja"
- piktogram
- krótki test podsumowujący - zdania z luką
Korelacja treści programowych : Historia:
- uchwalenie konstytucji państwa i jej znaczenie w świetle zmieniających się faktów
Etapy lekcji
- Sprawdzenie pracy domowej
- Miniwykład nawiązujący do poprzedniej lekcji - rola działaczy i polityków w uchwalaniu ważnych faktów historycznych
- Odwołanie się do wiadomości historycznych , próba odpowiedzi na pytanie : "w jaki sposób nasza szkoła utrwaliła historię ? (Rocznicę Uchwalenia Konstytucji 3 Maja - uroczysty apel)
- Zapoznanie się z tekstem źródłowym - próba odczytania i porównania pisowni.
- Wskazanie w tekście ważnych dat : obrad Sejmu Czteroletniego i uchwalenia Konstytucji 3 Maja
- Piktogram - wypisanie ciągu skojarzeń ze słowem konstytucja :
liberum veto prawa mieszczan wolna elekcja Konstytucja Reforma Sejm Czteroletni prawa chłopskie
- Wyszukiwanie fragmentów tekstu nawiązujących do tych wydarzeń historycznych , które miały największy wpływ na uchwalenie konstytucji państwa.
- Postacie znane i wielkie,zasłużone dla historii Polski - uczniowie wymienią m.in. H.Kołłątaj , S. Staszic , król S.A.Poniatowski.
- Ocena skuteczności lekcji - uzupełnienie testu podsumowującego:
Sejm Czteroletni rozpoczął obrady w............. roku. Król.......................... dążył do przeprowadzenia reform. Dnia 3 Maja............... roku uchwalona została konstytucja państwa. Konstytucja ta:
- znosiła
- zrywała
- przywracała prawa
- Praca do wykonania w domu:ćwiczenie 3 str.150
OPRACOWAŁA MGR MARIOLA WIŚNIEWSKA |
Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:
X
Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp do serwisu edukacyjnego.
www.szkolnictwo.pl
e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl - największy w Polsce katalog szkół - ponad 1 mln użytkowników miesięcznie
Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").
|
|
|